Na putu prema neto nuli
Ograničavanje globalnog zagrijavanja jedan je od najhitnijih globalnih izazova. dm se obavezuje na Pariški sporazum o klimatskim promjenama i provodi sveobuhvatnu klimatsku strategiju, kako bi se reducirale emisije stakleničkih plinova (GHG) duž lanca vrijednosti. Cilj je sniziti emisije i istovremeno poticati potrošnju koja je klimatski prihvatljiva.
Klimatske promjene jedan su od najvećih globalnih izazova našeg vremena. Međunarodna zajednica je još 2015. godine dogovorila Pariški sporazum o klimatskim promjenama. Centralni zadatak je ograničiti globalno zagrijavanje na znatno ispod dva stepena celzijusa u poređenju s predindustrijskim vrijednostima i smanjiti globalne emisije stakleničkih plinova na (neto) nulu do 2050. godine. dm podržava ove ciljeve i provodi dugoročnu strategiju dekarbonizacije kako bi kao kompanija dao značajan doprinos zaštiti klime.
Emisije u lancu vrijednosti dm grupe u velikoj mjeri nastaju u okviru uzlaznih lanaca vrijednosti, posebno tokom proizvodnje i transporta proizvoda koji se kod nas prodaju, kao i tokom izgradnje objekata naših dm prodavnica. U okviru direktnog poslovnog područja, rad dm prodavnica, distributivnih centara i zgrada dm dialogicuma značajno doprinosi emisiji stakleničkih plinova. U kasnijim fazama emisije nastaju, naprimjer, korištenjem proizvoda ili dolaskom kupaca i zaposlenika u prodavnice.
Progresivne klimatske promjene predstavljaju rizik za nas, jer dovode, između ostalog, do češćih, ekstremnih vremenskih pojava kao što su poplave, toplotni talasi ili šumski požari. Ove promjene mogu rezultirati nestašicom sirovina, porastom nabavnih cijena, kašnjenjem u proizvodnji ili neuspjehom isporuke. Oštećenje ili uništavanje infrastrukture, distributivnih centara i dm prodavnica može dovesti do neuspjeha u isporuci i operativnih smetnji u našem poslovanju. Kako bismo se zaštitili od ovih rizika i istovremeno iskoristili prilike, dm je proširio svoju klimatsku strategiju.
Emisije u lancu vrijednosti dm grupe u velikoj mjeri nastaju u okviru uzlaznih lanaca vrijednosti, posebno tokom proizvodnje i transporta proizvoda koji se kod nas prodaju, kao i tokom izgradnje objekata naših dm prodavnica. U okviru direktnog poslovnog područja, rad dm prodavnica, distributivnih centara i zgrada dm dialogicuma značajno doprinosi emisiji stakleničkih plinova. U kasnijim fazama emisije nastaju, naprimjer, korištenjem proizvoda ili dolaskom kupaca i zaposlenika u prodavnice.
Progresivne klimatske promjene predstavljaju rizik za nas, jer dovode, između ostalog, do češćih, ekstremnih vremenskih pojava kao što su poplave, toplotni talasi ili šumski požari. Ove promjene mogu rezultirati nestašicom sirovina, porastom nabavnih cijena, kašnjenjem u proizvodnji ili neuspjehom isporuke. Oštećenje ili uništavanje infrastrukture, distributivnih centara i dm prodavnica može dovesti do neuspjeha u isporuci i operativnih smetnji u našem poslovanju. Kako bismo se zaštitili od ovih rizika i istovremeno iskoristili prilike, dm je proširio svoju klimatsku strategiju.
Klimatski cilj 2045.
Od 2020. godine prikupljamo i analiziramo naše direktne i indirektne emisije stakleničkih plinova u skladu sa „Standardima Protokola o stakleničkim plinovima (GHG)“ kako bismo identifikovali značajan potencijal smanjenja. Analiza je pokazala da većina emisija opsega 3 nastaje u području uzvodnih i nizvodnih lanaca vrijednosti. Cilj je identificirati sve relevantne izvore emisija i provesti ciljane mjere smanjenja. Najvažnija uloga pritom pripada asortimanu proizvoda. U budućnosti ćemo u obračun naših emisija stakleničkih plinova također uključiti udaljenost koju su naši kupci prešli do naših dm prodavnica. Naš cilj je da do 2045. godine postignemo nulte neto emisije. Za to su definisani ciljevi smanjenja emisija prema različitim područjima djelovanja.
Energetska efikasnost
Ključnu ulogu ima povećanje energetske efikasnosti i korištenje obnovljivih izvora energije. Prosječna potrošnja energije po kvadratnom metru prodajnog prostora treba se smanjivati za najmanje jedan kilovat-sat godišnje. Za to dm koristi modernu tehniku, poput toplinskih pumpi, LED-rasvjete i automatiziranih sistema za ventilaciju i grijanje. Osim toga, uveden je sistem upravljanja energijom prema standardu DIN EN ISO 50001 koji će do 2027. biti implementiran u svim dm zemljama. Do kraja poslovne godine 2023/24. sedam zemalja već je certificirano.
Ključne mjere za smanjenje emisija:
- proširenje fotonaponskih sistema (78 sistema, 9.500 MWh proizvodnje u 2024),
- nabava električne energije putem ugovora za vjetar i solarnu energiju,
- korištenje energetski učinkovitih tehnologija (toplinske pumpe, LED rasvjeta, upravljački sistemi),
- uvođenje sistema upravljanja energijom prema ISO 50001,
- korištenje električnih i vodikovih kamiona u logistici (pilot-projekti u Njemačkoj i Austriji),
- smanjenje učestalosti isporuka i optimizacija povratne logistike,
- bilans stakleničkih plinova za ambalažu proizvoda i uvođenje alternativa s manjim emisijama CO2,
- ekološka procjena opreme prodavnica i korištenje recikliranih materijala.
Strategija nabavke energije kontinuirano se razvija. Oko 67 posto (84 posto dm dio grupe Njemačka, 44 posto dm dio grupe Austrija, stanje na kraju 2023. godine) naših ukupnih energetskih potreba ostvarujemo iz obnovljivih izvora energije. Najveći dio toga je električna energija koju kupujemo direktno od dobavljača električne energije. U dm-u u BiH trenutno se ne kupuje zelena (održiva) energija (stanje od 2023). Međutim, ovdje treba napomenuti da je tržište energije regulisano od strane države i da nema mogućnosti za kupovinu električne energije sa zelenim certifikatima za električnu energiju. U budućnosti se očekuje reforma tržišta, tako da se zelena električna energija može kupiti za sve dm prodavnice.
Poseban fokus stavljen je na dekarbonizaciju asortimana. Do 2025. godine bit će završen sveobuhvatni bilans stakleničkih plinova po kategorijama proizvoda, kako bi se zajedno s proizvodnim partnerima dogovorile konkretne mjere smanjenja emisija. dm se pritom oslanja na analize životnog ciklusa (LCA), povećanu upotrebu recikliranog materijala i proizvode s manjim ugljičnim otiskom.
I u logistici se provode mjere za smanjenje emisija. Povećava se korištenje kombiniranog transporta, pri čemu se proizvodi na dugim relacijama prevoze željeznicom. Za opskrbu prodavnica dm testira korištenje električnih i vodikovih kamiona. U Njemačkoj i Austriji već su pokrenuti prvi pilot-projekti. Osim toga, dm potiče klimatski prihvatljivu mobilnost biciklima za zaposlenike, punionicama za električna vozila i parkinzima za bicikle.
S ekološkog aspekta ispituju se i građevinske aktivnosti. U Austriji će 2024/25. započeti sistemska procjena građevinskih utjecaja na stakleničke plinove. U Njemačkoj se već koriste reciklirani materijali u opremanju prodavnica kako bi se smanjile emisije i potrošnja resursa. Ukupno su opseg 1 i opseg 2 emisije dm grupe smanjene sa 56.129 tona ekvivalenata CO2 (2021) na 52.049 tona (2023) – unatoč povećanju broja lokacija.
Zaključak
Zaštita klime čvrsto je integrisana u poslovnu strategiju dm-a i sistematično se provodi kroz sve poslovne procese. Detaljnom analizom emisija, konkretnim ciljevima smanjenja i saradnjom s partnerima duž cijelog lanca vrijednosti, dm teži postizanju neto nula emisija do 2045. godine. Posebno širenjem obnovljivih izvora energije, dekarbonizacijom asortimana i održivim logističkim mjerama dm pokazuje kako klimatska odgovornost izgleda u praksi – kao doprinos globalnoj klimatskoj stabilnosti i vlastitoj održivosti.